Flexibele prijzen kennen we al heel lang in de hospitality industrie. Denk maar aan de hotelwereld of vliegbranche. Op verschillende kanalen worden op verschillende tijden van verkoop andere prijzen gehanteerd. Er zijn zelfs speciale begrippen voor, zoals yield of revenue management.
Zo kan het zijn dat jouw vlucht of kamer 20% goedkoper is dan die van je buurman. Binnen de horeca kennen we dynamic pricing ook al enige tijd, denk o.a. aan Groupon of een "early birds-korting" op koffie, maar echt gangbaar is het nog niet. Gaat Covid-19 daar verandering in aanbrengen?
Een beetje vreemd is het natuurlijk wel om een andere prijs te betalen voor hetzelfde product. Zeker in de horeca waar alles veel transparanter is dan in de reisbranche. Je gaat immers in het vliegtuig niet aan je buurman vragen wat hij voor zijn ticket heeft betaald. Toch zit er wel een bepaalde logica in het hanteren van flexibele prijzen en het kan zelfs bijdragen aan het oplossen van complexe problemen in de horeca branche.
Door op dalmomenten lagere prijzen te hanteren kunnen een aantal effecten optreden. Je krijgt een betere spreiding van je gasten waardoor er minder piekbelasting is. Je boort misschien ook wel nieuwe doelgroepen aan. Omdat sommige mensen hun bezoek van drukke momenten gaan verplaatsen naar minder drukke ontstaat er op drukke momenten ruimte om mensen aan wie je eerst "nee" moest verkopen, toch plek te bieden. Zo heeft de ondernemer echt baat bij dynamische prijzen, net als de kostenbewuste consument.
Covid-19 is voor de hospitality industrie (horeca, evenementen en toerisme) een enorme ramp gebleken. Er zijn nu extra grote personeelstekorten, restaurants gaan noodgedwongen een beperkt assortiment voeren of 1 dag (deel) dicht en dat terwijl het door gederfde inkomsten en de leningen die terugbetaald moeten worden de ondernemers financieel tot aan de lippen staat. Her en der zien we al dat de prijzen voor eten en drinken flink zijn gestegen. Begrijpelijk, maar sommigen bedenken zich na hun eerste bezoek aan de horeca wel twee keer voor ze besluiten nog eens te gaan. Hoe mooi zou het zijn als de gast zelf invloed heeft op de prijs die ze betaalt, door welbewust te kiezen voor een druk of rustig moment? Naast de door Covid-19 ingezette acceleratie in automatisering en robotisering van de horeca kan ook dit een effect zijn.
Toegeven, het vergt wat organisatie & communicatie maar dat fixen we wel. Het zal voornamelijk wennen zijn. Alhoewel, als we op vakantie zijn in Frankrijk dan komen we ook met flexibele prijzen in aanraking. Hoe verder een kelner moet lopen, hoe hoger de prijs van het product dat je besteld. Dat zou pas wennen zijn!
Reactie plaatsen
Reacties